Дитинство – це найважливіший час для створення основ позитивних і довічних здорових харчових звичок. У доповіді групи експертів «Виховання здорового харчування дітей» показано ключову роль сімей у формуванні здорових харчових звичок у дітей.
Згадайте останній раз, коли ви їли з друзями, насолоджуючись тарілкою улюблених смаколиків у чудовій компанії … і ви зможете зрозуміти, як задоволення впливає на те, що, чому і скільки ми їмо. Саме задоволення може бути важелем для заохочення дітей до здорового харчування.
Задоволення визначає вибір їжі
Для дітей харчування є частиною навчання, під час якого вони повинні дізнатися, що, коли, як і скільки їсти. У цьому процесі задоволення відіграє певну роль при виборі їжі. Це може бути особливо важливим для дітей, оскільки інші детермінанти вибору їжі (наприклад, інформація про харчову цінність, ціна) відіграють менш помітну роль через їх ще незрілі пізнавальні здібності.
Однак в умовах, коли значного поширення набула західна дієта, а продукти мають високу енергетичну цінність, – задоволення може сприйматися як загроза, що негативно впливає як на вибір їжі, так і на кількість спожитих страв.
Тим не менш “Задоволення може бути цінним інструментом просування здорового харчування, оскільки воно сприяє вибору їжі”.
З метою виявлення обставин, за яких задоволення може стимулювати, а не перешкоджати здоровому харчуванню, дослідники намагалися зрозуміти механізми, які лежать в основі задоволення, і як саме воно визначає вибір їжі. Було виділено три основні фактори, які можуть впливати на вибір продуктів харчування:
- Фактори, пов’язані безпосередньо з їжею, яку ми їмо
- Фактори, пов’язані з умовами, в яких ми їмо
- Індивідуальні фактори
На основі цього спостереження експерти визначили три виміри задоволення від їжі для дітей:
- Сенсорне задоволення
- Міжособистісне задоволення
- Пізнавальне задоволення
Сенсорне задоволення: насолода їжею – це питання смаку, текстури та зовнішнього вигляду
Задоволення, яке ми відчуваємо, вживаючи дану їжу, залежить від її зовнішнього вигляду, текстури та смаку, а також від її здатності задовольнити наші енергетичні потреби.
Сенсорні властивості їжі – це показники, які дозволяють нам визначити, чи безпечна їжа та чи придатна вона до їжі. Завдяки нашим відчуттям ми можемо ідентифікувати та запам’ятовувати продукти, виявляючи не лише їх смакові якості але й її енергетичну щільність.
Чуттєве задоволення частково визначається нашою вродженою симпатією до певних смаків (солодке, солоне, кисле), яке формується частково під час внутрішньоутробного розвитку та протягом перших років життя. Немовлята часто віддають перевагу аромату їжі, до якої вони були схильні внутрішньоутробно та під час годування груддю / сумішшю. Їх потяг до інших видів продуктів буде формуватися досвідом. Таким чином, харчовий досвід, який батьки або опікуни надають дітям, буде ключовим для формування їхніх майбутніх харчових звичок.
Багато досліджень показують, що формування уподобань до нової їжі залежить від частоти споживання. Однак ступінь цього ефекту буде залежати від типу запропонованих продуктів харчування та / або від конкретної дитини.
“Вподобання їжі” залежить не тільки від смаку
Дослідження показали, що текстура їжі, зокрема йогурту, може впливати на його сприйняття у дітей. Так дослідники з Маастріхтського університету під час маніпулювання текстурою їжі спричинили значне зниження споживання йогурту. Кольорові та смакові маніпуляції не впливали на його споживання у дітей.
Міжособистісне задоволення: соціальна взаємодія має значення
Харчування – це соціальний досвід. Задоволення від їжі тісно пов’язане із соціальним контекстом їжі. Харчування разом з батьками, членами сім’ї чи однолітками заохочує соціальні взаємодії, які мають вирішальне значення для розвитку харчових звичок дітей.
На сімейних трапезах маленькі діти дізнаються, якій їжі надають перевагу дорослі, спостерігаючи та наслідуючи інших людей. Соціальне харчування впливає не лише на вибір їжі у дітей, але і на початок використання ними нових продуктів. Таке соціальне моделювання – це процес, який починається досить рано, на першому році життя, і триває протягом усього дитинства.
Дослідження показали, що розмова про те, що їдять, також може мати вплив на задоволення від їжі у дітей. Це може бути цінним способом підтримання здорового харчування.
Пізнавальне задоволення: думки впливають на задоволення від їжі
“Для харчування недостатньо просто їсти, потрібно мати ще й гарні думки”. Це спостереження Клода Леві-Строса показує, що думки та ідеї також впливають на наш вибір їжі. Харчування пов’язане з набором думок, образів та ідей.
Пізнавальні якості їжі можна описати як:
- Пошукові якості (перед покупкою)
- Якість досвіду (після покупки)
- Якості, опосередковано пов’язані з самим продуктом, такі як бренд, маркетинг…
Маркетингові стратегії, такі як бренд, упаковка та реклама, зазвичай формують довіру до харчового продукту та створюють позитивні очікування щодо нього. Отже, маркетингові стратегії можуть діяти як важіль для впливу на задоволення від вживання здорової їжі у дітей будь-якого віку.
Однак потрібно пам’ятати, що спосіб, яким дитина сприймає та реагує на рекламу, залежить від віку та індивідуальних особливостей. Дітям стає відомо про представлення бренда у віці від 3 до 5 років. До 7 або 8 років вони, як правило, сприймають рекламу як розважальну або інформативну, що робить їх особливо вразливими до стратегій, спрямованих на зміну настроїв. Після цього діти починають переглядати рекламу більш аналітичним способом.
Екранна реклама, яка багато в чому покладається на афективні аспекти, такі як використання відомих персонажів, смак їжі та припущення про те, що їжа є цікавою, все це є особливо переконливим навіть для дітей старшого віку.
Це говорить про те, що маркетингові стратегії можуть використовуватися для впливу на задоволення від споживання здорових продуктів у будь-якому віці.
Джерело: Haines J, Haycraft E. et al, Nurturing Children’s healthy eating: Position statement, Appetite, 2019, S0195-6663(18)31341-2.