10.02.2017. СТУДЕНТИ ВНЗ МАЮТЬ ОТРИМУВАТИ БІЛЬШЕ ЗНАНЬ ЩОДО ХАРЧУВАННЯ ТА ОЖИРІННЯ Новини

Cучасне суспільство потерпає від епідемії ожиріння, все нові наслідки якої постійно присутні у медичних новинах. Патологічне накопичення жиру призводить до багатьох серйозних захворювань – від діабету та серцево-судинних захворювань до раку та низки психо-неврологічних патологічних станів.
Добре усвідомлюючи це, ми не можемо не звернути увагу на недостатній рівень викладання проблем харчування та ожиріння у медичних університетах.
Так, ця проблема існує разом із її підтвердженням, отриманим у різних дослідженнях. Наприклад, у США, країні з одним з найкращих рівнів медичної освіти згідно дослідження опублікованого у журналі “Academic Medicine” протягом 2008-2009 років тільки 27% від 105 медичних університетів виконували мінімальну програму, рекомендовану Національною академією наук, згідно якої харчуванню повинно бути присвячено 25 годин. І ця цифра виявилась гіршою за попередню, отриману у 2004 році, коли 40 з 104 досліджених університетів (38%) виконували програму відповідно публікації у “American Journal of Clinical Nutrition”.
Незважаючи на зростання кількості пацієнтів з ожирінням, умови для отримання майбутніми лікарями знань щодо цієї проблеми – зменшуються. Це призводить до того, що випускники медичних університетів відповідають вірно лише на 52% питань, присвячених харчуванню відповідно до іншої публікації у
«International Journal of Adolescent Medicine and Health».
Чому університети не впроваджують необхідні зміни у програми навчання для покращення рівня знань студентів та випускників щодо харчування та ожиріння? Та чому ситуація має навіть тенденцію до погіршення?
Нижче наведені ймовірні причини такого стану речей:

1. Не відбулось змін іспиту для отримання медичної ліцензії. Говорячи відверто, багато медичних університетів готують своїх студентів так, щоб вони добре склали ліцензійний іспит. У досліджені, яке опубліковано у журналі «Teaching and Learning Medicine», шість експертів з ожиріння перевірили питання з трьох останніх версій ліцензійного іспиту, який складається у США (USMLE) та є однім з важливих іспитів, які складають студенти медичних університетів для допуску до медичної практики. Було використано рубрики з Американської панелі медичних аспектів ожиріння (ABOM) для оцінки якості відповідних питань. Відповідно до висновку авторів (Robert F. Kushner, W. Scott Butsch, Scott Kahan, Sriram Machineni, Stephen Cook та Louis J. Aronne), «найбільш важливі напрямки профілактики і лікування ожиріння не були представлені в іспитах STEP» та також «було встановлено багато тем, пов’язаних з ожирінням, які не достатньо висвітлені або зовсім відсутні в екзаменаційних матеріалах.» Іншими словами, прийшов час для зміни змісту іспитів з метою належного представлення однієї з найбільших проблем світової медицини.
2. Вже надто перевантажена програма навчання у медичних університетах. Медична освіта нагадує вгамування спраги з пожежного шлангу при максимальній потужності струменю. Студенти-медики ще й потребують якогось вільного часу для таких речей як сон та власна гігієна. Немає сумніву у тому, що студенти не можуть вивчити все і частина інформації повинна лишитись незасвоєною. Однак, не вчити майбутніх лікарів тому, про що говориться кожного дня і що є однією з найбільших медичних проблем – є недолугим. Без сумніву, теми, пов’язані з харчуванням і ожирінням мають замінити багато дрібних та менш важливих тем у навчальній проблемі.
3. Лікарі очікують, що дієтологи та нутриціологи будуть завжди поруч та допоможуть. Це припущення дуже подібне до такого якби футбольний квотербек сказав, що йому не треба вміти бігати, зважаючи на наявність ранінгбеків, яких саме цьому навчили. Дійсно, можливо дієтолог або нутриціолог і наявні у частині шпиталів та клінік, але далеко не в усіх. Крім того, якщо тільки лікар і дієтолог не приймуть рішення працювати весь час удвох, буде існувати безліч моментів, коли клініцистам буде потрібне рішення, пов’язане з харчуванням хворого і дієтолога не буде поруч. Лікар не може постійно турбувати свого колегу-дієтолога дзвінками на кшталт: «Вітаю, це знову я. Так, я знаю що ми вже сьогодні двадцять разів говорили, але…» Більше того, краща обізнаність клініциста у питаннях харчування значно покращить його співпрацю з тими ж дієтологами і нутріціологами. Насправді, багато фахівців різних спеціальностей хочуть покращити свої знання у галузі дієтології. Тому університети мають відповісти на виклик часу і надати студентам більш якісні та всеосяжні знання. Не можна оминути увагою і те, що ожиріння це проблема не тільки харчування, багато інших факторів, включаючи фізичну активність, оточуюче середовище, економічну ситуацію, метаболізм, мікробіом, мають значний вплив та повинні коригуватись лікарем задля ефективного лікування пацієнта.
4. Нестача уваги до профілактики захворювань та альтернативних способів лікування. Знання можливостей дієти у попередженні та лікуванні багатьох захворювань може значно збільшити шанси не захворіти або швидше одужати. Неінфекційні захворювання, супутники ожиріння, неможливо попередити або лікувати без впливу на харчування.
5. Дефіцит фінансування. Можливо гроші і відіграють певну роль у плануванні навчання у медичних ВНЗ. Але вивчення харчування та ожиріння не є більш дорогим ніж вивчення інших предметів програми. Тому це питання перерозподілу ресурсів. Чому, зважаючи на незаперечну важливість питань ожиріння та харчування, не інвестувати у вивчення відповідних тем студентами?
Багато професійних асоціацій не лише замислюється над важливістю якісного та сучасного викладання питань, пов’язаних із харчуванням, але вже активно працюють над оновленням навчальних програм та розробляють освітні рекомендації. Але чи захочуть університети робити відповідні зміни у навчанні своїх студентів? Сьогодні у руках медичних ВНЗ підготовка майбутніх фахівців, які будуть боротись з найважливішими медичними проблемами світу. Знання, досвід, експертна думка та компетентність лікарів є абсолютно необхідними для ефективної роботи із пацієнтами з аліментарно-залежними хворобами. Особливо зважаючи на великий об’єм недостовірної інформації навколо ожиріння та харчування…

Підготовлено із використанням матеріалів порталу forbes.com:

http://www.forbes.com/sites/brucelee/2017/01/22/medical-schools-need-to-teach-more-about-obesity-and-nutrition/#3e607f4f3ae6

10.02.2017. СТУДЕНТИ ВНЗ МАЮТЬ ОТРИМУВАТИ БІЛЬШЕ ЗНАНЬ ЩОДО ХАРЧУВАННЯ ТА ОЖИРІННЯ
1 vote, 5.00 avg. rating (87% score)

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *